Introducció


La Responsabilitat Social d’una organització es podria mesurar a partir de la seva capacitat de generar un benefici per al conjunt de la societat. Cada cop més, les empreses han vist la necessitat de ser socialment responsables, i no només amb un objectiu filantròpic, sinó també amb per aconseguir un millor posicionament en el mercat i generar imatge de confiança entre els clients i grups d’interès. En definitiva, amb l’objectiu ser més competitives.
Es tracta doncs, d’una nova cultura empresarial que amb el temps ha anat evolucionant i que en avui en dia contempla la globalitat de l’acció empresarial. En els inicis les empreses elaboraven les seves polítiques de RS per crear valor en la societat però un cop ja s’havien assolit les seves expectatives de negoci.

El concepte modern de RSE ha evolucionat cap a una manera de fer determinada on les empreses tenen l’obligació ètica de ser responsables en totes les seves accions. Es tenen en compte les relacions i obligacions d’una empresa amb diferents grups d’interès, com els clients, el proveïdors, els treballadors, els accionistes... Segons Bloom y Gundlach (2001) una part important d’aquestes obligacions seria minimitzar qualsevol dany que a llarg termini una empresa pogués generar sobre la societat.

Per a la Comissió Europea (2001) es tracta d’una qüestió de voluntarietat el que les organitzacions estableixin polítiques socials i ambientals en les seves operacions i relacions amb els diferents grups d’interès. D’altres autors i institucions descriuen la RSE com un compromís ètic de les empreses per contribuir al desenvolupament social i econòmic de forma global i fins i tot, com afirmen McWilliams, Siegel y Wright (2006) més enllà dels interessos de la pròpia organització. 

Des d’aquesta visió global hem analitzat el cas de Mercadona. Analitzant de forma parcial diverses de les polítiques de RS adoptades, veiem que és una empresa amb un alt grau de Responsabilitat Social i ha sabut crear en la societat aquesta imatge d’empresa que és preocupa pel desenvolupament econòmic i la sostenibilitat ambiental.

És des d’una perspectiva més global de RSE amb la que hem plantejat l’auditoria, analitzant la relació de Mercadona amb els diferents grups d’interès i, d’aquesta manera, detectant mancances en algunes de les seves actuacions, per exemple en relació als proveïdors i als treballadors.

Finalment, hem constatat la importància de la RSE en èpoques de crisi, com una forma de detectar errors o incoherències i aprofitar oportunitats per millorar tan els processos productius com les relacions amb tots els agents implicats amb tot el que això comporta en la competitivitat de l’empresa i la seva capacitat de crear valor en la societat.