La Responsabilitat
Social d’una organització es podria mesurar a partir de la seva capacitat de
generar un benefici per al conjunt de la societat. Cada cop més, les empreses
han vist la necessitat de ser socialment responsables, i no només amb un
objectiu filantròpic, sinó també amb per aconseguir un millor posicionament en
el mercat i generar imatge de confiança entre els clients i grups d’interès. En
definitiva, amb l’objectiu ser més competitives.
Es tracta doncs,
d’una nova cultura empresarial que amb el temps ha anat evolucionant i que en
avui en dia contempla la globalitat de l’acció empresarial. En els inicis les
empreses elaboraven les seves polítiques de RS per crear valor en la societat
però un cop ja s’havien assolit les seves expectatives de negoci.
El concepte
modern de RSE ha evolucionat cap a una manera de fer determinada on les
empreses tenen l’obligació ètica de ser responsables en totes les seves
accions. Es tenen en compte les relacions i obligacions d’una empresa amb
diferents grups d’interès, com els clients, el proveïdors, els treballadors,
els accionistes... Segons Bloom y Gundlach (2001) una part important d’aquestes
obligacions seria minimitzar qualsevol
dany que a llarg termini una empresa pogués generar sobre la societat.
Per a la
Comissió Europea (2001) es tracta d’una qüestió de voluntarietat el que les organitzacions estableixin polítiques
socials i ambientals en les seves operacions i relacions amb els diferents grups
d’interès. D’altres autors i institucions descriuen la RSE com un compromís
ètic de les empreses per contribuir al desenvolupament social i econòmic de
forma global i fins i tot, com afirmen McWilliams, Siegel y Wright (2006) més
enllà dels interessos de la pròpia organització.
Des d’aquesta
visió global hem analitzat el cas de Mercadona. Analitzant de forma parcial
diverses de les polítiques de RS adoptades, veiem que és una empresa amb un alt
grau de Responsabilitat Social i ha sabut crear en la societat aquesta imatge
d’empresa que és preocupa pel desenvolupament econòmic i la sostenibilitat
ambiental.
És des d’una perspectiva
més global de RSE amb la que hem plantejat l’auditoria, analitzant la relació
de Mercadona amb els diferents grups d’interès i, d’aquesta manera, detectant
mancances en algunes de les seves actuacions, per exemple en relació als
proveïdors i als treballadors.
Finalment, hem
constatat la importància de la RSE en èpoques de crisi, com una forma de
detectar errors o incoherències i aprofitar oportunitats per millorar tan els
processos productius com les relacions amb tots els agents implicats amb tot el
que això comporta en la competitivitat de l’empresa i la seva capacitat de
crear valor en la societat.