Anàlisi de les dades obtigudes per Auditar Mercadona


Mercadona és una empresa responsable social,  té el compromís voluntari de fomentar iniciatives que redundin en el benefici de la societat. La RSC de Mercadona  forma part de la seva estratègia empresarial, que li dona una imatge de compliment amb la normativa vigent, de ètica empresarial i afecta a tota la cadena de valor necessària per el desenvolupament de la seva activitat, aconseguint així  un valor afegit per l´empresa.
El Model de Gestió de Mercadona es basa en la filosofia de Qualitat Total.  Les mesures implantades com a empresa responsable socialment són:

1.   CLIENT.  Preus baixos; Mercadona garanteix un preu mínim i de qualitat garantint  la seguretat alimentària i qualitat; i ser competitiu en preu i generar benefici. Atenció al Client:  Busca qualitat en el seu departament d’Atenció al Client i una millora en el servei Post-Venda. Mercadona disposa d’un Servei d’Atenció al Client que canalitza totes les inquietuds que els clients plantegen per mitjà de correu electrònic o del telèfon gratuït. . En el 2011, Mercadona va rebre un total de 400.000 consultes i suggeriments diversos.

2.  TREBALLADORS: Mercadona promou la cultura de l’esforç, la formació i promoció interna, la conciliació de la vida laboral i familiar, la igualtat entre homes i dones, entre d’altres com a mesures implantades com a empresa responsable amb els seus treballadors. 
Algunes de les dades més rellevants són :  A l’any 1997, la companyia va implantar un nova política retributiva, remunerant els seus treballadors en funció de la seva responsabilitat. A l’any 1999, tota la plantilla de Mercadona era fixe. A l’any 2005 la companyia va incloure un mes més de permís de maternitat per a les treballadores. A l’any 2000, Mercadona va crear la primera guarderia per a fills dels treballadors en plantilla i va establir la prima per objectius amb la participació de la plantilla en els beneficis de l’empresa. Durant el 2011 Mercadona va crear 6.500 llocs de treball, va invertir 14,3 milions d’euros en prevenció de riscs i 31,3 milions d’euros en formació i 644 persones de la plantilla van ser promocionades.

3.  PROVEÏDORS:  Mercadona disposa de més de 100 fabricants interproveïdors. Ha propiciat en una dècada una inversió de 2.600 milions d’euros de les empreses que ubiquen per ells, que han realitzat una inversió de 2.600 milions d’euros durant els últims 10 anys per millorar les seves infraestructures i les seves instal·lacions (entre d’ells Hacendado, Bosque Verde i Deliplus).  Per tal d’invertir en els sector primari agroalimentari espanyol, Mercadona té acords estables amb 2.300 agricultors, 2.800 ramaders, 1.300 pescadors i 16 confraries. Amb tot això, crea directa i indirectament 400.000 llocs de treball, que equivaldrien al 2% de la població ocupada.

4.  SOCIETAT:  Mercadona està adherida al Pacte Mundial en defensa dels valors fonamentals en matèria de Drets Humans, normes laborals, medi ambient i la lluita contra la corrupció, alineant els seus interessos amb els de la societat. Fomenta la productivitat social produint més amb menys recursos naturals i utilitzant els transports sostenibles. Entre d’altres, tenint en compte la relació amb els veïns, realitza el sistema de descàrrega nocturna i utilitza camions amb el terra insonoritzat i fomenta el comerç al barri :  té 21 supermercats en mercats municipals.

5.     MEDI AMBIENT: Mercadona compleix 30 anys d’un model sostenible, utilitzant transport en camió, tren i vaixell per reduir l’impacte mediambiental, reduint  els materials d’embalatge mitjançant els ecodissenys de productes, fent un ús ecoeficient de l’energia i iniciant el cobrament de les bosses per adaptar-se al Pla Nacional Integrat de Residus. Amb aquestes mesures aconsegueix eliminar  les plantetes i el film de plàstic de la fruita, s’ha estalviat 1.900 tones de plàstic a l’any. Les seves xifres de reciclatge de l’any 2011 van ser: 148.600 tones de paper i cartró, 7.850 tones de plàstic, 1.750 tones de fusta . Entre d’altres, amb la reducció del cartró dels iogurts i les postres i així, optimitzant el seu apilat, s’estalvia 575 tones de cartró i 1.200 camions  a l’any. Amb la reducció del 4,5% del material d’envàs, redueix en 23.000 tones l’any l’emissió de CO². Amb el transport sostenible, s’estalvia 26 milions de km que es dièsel de fer en buit, elimina 112.000 camions de la carretera i evita 217.500 tones de CO². Fent un ús responsable de l’energia estalvia 66.000 Kwh per botiga.