Descripció


Títol de l'estudi:
Mercadona - Responsabilitat Social Corporativa i la seva implantació a l'empresa

Equip intervinent:
Miquel Angel Segura Monje (Coordinador)
Ana Conde
Anaïs Huguet Gimenez
Andrea Traver Múria
Núria Botey Relín
Susana Molina Moya
Judith Gabarró Molins
Jessica Saavedra Gutierrez

Període de treball:
Del 31/10/2012 a 04/12/2012

Mitjans emprats:
  • Memòries publicades de Mercadona
  • Informacions públiques en matèria de RSC
  • Articles econòmics, legals y comercials, obtinguts a través de diverses fonts, la majoria en cerques en internet, relacionats amb Mercadona y empreses del sector, RSC i crítica a la seva actuació positives y negatives.
  • Opinions personals y criteris conjunts elaborats durant el debat

Objecte d'estudi
El present estudi té com a objectiu 
  1. L’anàlisi comparativa de les característiques de l’aplicació de criteris de Responsabilitat Social Corporativa a Mercadona.  
  2. 10 àmbits clau  dins de la RSC analitzables  a Mercadona. 
  3. Anàlisi de les polítiques de RSC prioritàries en un context de crisi.   
 Com a objectius concrets d’anàlisi podem assenyalar: 
  • Grau de coneixement de la RSC
  • Definició dels aspectes de la RSC més habituals
  • Importància de la implementació de la RSC a les empreses.
  • Valoracions de la RSC en el sector alimentació
  • Legalitat i RSC
  • Estratègia i actuacions en RSC per part de Mercadona
  • Percepció de la RSC com a generadora de valor afegit
  • Relació entre l'actuació responsable en RSC, creació de valor i increment en productivitat.

Metodologia
S'ha realitzat un intercanvi d'informació i fonts entre els vuit integrants del grup 4, participant de forma activa durant el període de treball, intentant contestar les preguntes de la consultora, i alhora crear un blog amb informació i conclusions de valor.

Abast de l'estudi
L'estudi està limitat a una sola empresa i al suport d'informació analitzat, incloent com a punts bàsics d'anàlisis:
1.   Gestió mediambiental
2.   Comunicació i difusió de la informació de l'empresa
3.   Accions Socials
4.   Treballadors
5.   Pla de Prevenció de Riscos Laborals (PRL
6.   Proveïdors
7.   Clients
8.   Producte
9.   Accionistes
10.  Competència

Fases de l'estudi
·                Fase I: Anàlisi del cas i creació del grup de debat
·                Fase II:
  • Primera pregunta: És MERCADONA una empresa responsable socialment? Incorpora la Responsabilitat Social Corporativa com un valor o com una estratègia d'imatge?
  • Segona pregunta: En cas que s’audités la seva RSC quins serien els 10 àmbits claus a auditar?
  • Tercera pregunta: En un context de crisi, són les polítiques de RSC prioritàries front d’altres mesures? Quin paper juga la RSC en una conjuntura econòmica com l’actual?
  • Conclusions
  • Inteacció del grup i creació del blog