En el present estudi s’ha definit la Responsabilitat Social Empresarial com
el compromís ètic de les empreses per contribuir al desenvolupament social i
econòmic de forma global. Dels resultats de la investigació realitzada, es pot
concloure que Mercadona és una empresa responsable socialment ja que té el
compromís voluntari de fomentar iniciatives que redundin en el benefici de la
societat, i ho aconsegueix a partir de la integració de les seves actuacions
visibles i demostrables en diferents àmbits, començant pels clients, seguint
pels treballadors, passant pels proveïdors i finalitzant amb actuacions en
benefici de la societat i en respecte amb el medi ambient. Concretament podem
considerar que Mercadona té un alt grau de Responsabilitat Social, ja que
aquesta és fonamental en la seva estructura empresarial al estar integrada en
l’estratègia, afectant a tota la seva cadena de valor. En conseqüència, la RSC
aplicada a l’empresa objectiu de l’estudi té una important capacitat per
generar benefici pel conjunt de la societat.
Aportacions i reflexions:
La RSC adquireix en temps de crisi una importància cabdal com a forma de
detecció d’errors i d’aprofitament d’oportunitats de millora per les empreses.
La delicada situació socioeconòmica del país és, doncs, el millor moment per
posar en pràctica les activitats de RSC que poden esdevenir una eina per
mantenir la sostenibilitat de les organitzacions. Malgrat les dades analitzades
en el present estudi apuntin cap a la important tasca de RSC que duu a terme
Mercadona, considerem que la RSC és una oportunitat de desenvolupament i una
estratègia de posicionament, i creiem que hi ha aspectes que tenen una certa
ambivalència i manca de claredat. Per això proposem la creació d’indicadors que
permetin mesurar de forma concreta i proporcionin informació transparent
respecte les accions i polítiques que composen la RSC, així com volem destacar
la manca d’existència d’estudis independents, que fan que la única informació
disponible sigui la proporcionada per l’empresa i no permeten disposar d’una
visió global crítica.